Moments of mine

10 tapasztalat és tipp a zökkenőmentes hozzátápláláshoz

2018. november 10. - szanszab

Emlékszem a tavalyi ősz nekünk a nagy 2017-es hozzátáplálás kezdete volt. Mint minden rendes anyuka, már jó sokat olvastam előtte a témával kapcsolatban és annyi féle dolgot és szabályt olvastam, hogy a gimnáziumi fizika óra szabályai ehhez képest elnézőek és engedékenyek voltak. Sajnos én már a legelején tudtam képtelen leszek betartani a szabályokat. Persze szerencsés helyzetben voltam, mert Matykó még bőven szopizott, továbbá nem volt semmire allergiás reakciója korábbiakban. Szóval egy dolgot tartottam a szemem előtt: fokozatosan kap dolgokat és figyelem a reakcióját.

Mivel nagyon sok helyen, nagyon sok - kinek hasznos, kinek kevésbé hasznos - információt lehet olvasni, így gondoltam leírok itt olyanokat, amik nekünk jól jöttek.

 

  1. A legfontosabb: A TÜRELEM

A gyerek nem olvasott egy hozzátáplálásról szóló könyvet sem, így nem fogja tudni mikor van az az egy nap a héten, amikor májat kell enni ( mert ha jól emlékszem azt csak heti egyszer lehet), és lehet éppen aznap nem lesz májas kedvében, szóval az egészet ki fogja nyomni a szájából a kis nyelvével. Amúgy mi pont májat kb nullaszor adtunk neki, mert mi sem eszünk. Szóval nem hasonultam meg és Matykónak olyan ételeket adtunk, amit mi is eszünk és eleve készítem. Nem BLW-ztünk kapott pépeket, de tényleg azokból az alapanyagokból, amiket eleve vettünk és ettünk mi is. Egyszer beadtam a derekam egy nyúlhúsra, ami azóta is a fagyasztóban van, mert nem tudom hogyan kellene megcsinálni.

 

2. Megfelelő szék kiválasztása

Igazából nekünk (is) mint sok háztartásnak a legalapabb IKEA-s székünk van, de ami fontos szerintem, hogy legyen kisasztala. Úgy könnyebb adagolni a falatokat, meg később magát is kényelmesen tudja etetni. Most, hogy Matykó már nagyobb lett így beruháztunk egy használt Stokke Trip Trap székre, de mivel nem egy olcsó szék, még használtan sem ezért remélem, hogy erről a székről megy az érettségijére is majd.

 

3. Játékok

A legtöbb gyerek nem a türelméről híres, így a mienk sem, pláne ha éhes. Ezért mi a tálca széléhez különféle játékokat csiptettünk és így akár két falat között vagy amíg elmegyek hozok neki inni könnyedén elő tudja kapni az ott fityegő játékokat és lefoglalja magát.

 img_1928.JPG

4. Az őskáoszból minél gyorsabban tisztaság

Egy gyereket etetni koszos, annál már csak az jár nagyobb kosszal, amikor elkezdi magát etetni. Hihetetlen cukik, érdemes hagyni nekik onnantól kezdve, hogy tudnak kanalat fogni, na de azért nyilván nem a fehér fal mellett kell elkezdeni ezt a procedúrát. Nekünk nagyon bevált, és mindenkinek ajánlom, hogy szerezzen be a szék alá egy viaszos asztalterítőt a retro piros fehér kockás is izgalmas lehet, de vannak már nagyon szép modernebbek is. Mi a JYSK-ben lőttünk egyet, amit azóta is használunk étkezésekhez, de már van, hogy egyéb kézműves foglalkozásra is leterítjük és azon maszatolunk, alkotunk.

 

5. Minden legyen kéznél

Mi az ülőke háttámlájára felragasztottunk kettő akasztót, amin a partedli lóg, így mindig kéznél van. Ide amúgy más tűzoltásra alkalmas dolgot is érdemes lehet felakasztani, mint nedvestörlőkentő vagy konyharuha.

 

6. Lábtartó

Nagyon rugkapáló gyerekeknek érdemes lehet konyharuhából és két csipeszből kis lábtartót fabrikálni az etetőszék lábára, amin kényelmesen meg tudja pihentetni a lábacskáját falatozás közben. Ezt én bevallom egyszer probáltam ki, de Matykót nagyon érdekelte a csipesz szóval oda kellett azt adnom neki. Mondjuk szerencsére ő nem az a nagyon láblógatós fajta.

 

7. Könyvek

Néma gyereknek anyja sem érti szavát, tehát lehet, nem feltétlen szeretne a gyerek két napig -vagy három vagy négy- ugyanazt enni. Ezért fontos, hogy változatos ételeket kínáljunk neki. Én kettő könyvből olvastam recepteket, az egyik a Havas Dóra a Születéstől a születésnapig a másik meg a Kiskanál Kommandó könyve. Igaz az utóbbi amikor kijött, Matykó már rég mindent evett, de szerintem most kezdő anyukáknak nagyon hasznos lehet.

 

8. Következetesség

Sajnos mi is abba a hibába esünk néha, hogy úton útfélen ér minket utol az éhség és így nem mindig szépen a székben ülve fogyasztja el a kis ételét. Mert ugye, örülünk ha eszik a gyerek és ha ez játék közben van akkor, akkor játék közben van, de igyekszem mindig itthon a kis székébe tenni, és hagyni hagy etesse magát. Azért erre inkább azt mondanám, hogy egy fél pont, mert nem mindig sikerül betartanom nekem sem.

 

9. Pazarlás

A legnagyobb szívfájdalmam az volt, hogy főleg az elején nagyon sok felesleges étel maradt, akár én készítettem akár üvegeset vettem neki. De kitaláltam, hogy egy kis tejszínnel és egyéb fűszerekkel felfőzve, vagy más szószkészítő eljárással akár tésztához, krumplihoz magunknak is finom ételt tudunk készíteni Matykó maradékaiból. Szóval ne dobjátok ki a maradékokat, hanem probáljátok meg magatoknak hasznosítani.

 

10. Méh memória

Én úgy vettem észre Matykón, hogy azokat az ízeket nagyon szívesen ette, amiket én még várandósan kívántam vagy sokszor ettem. Így nálunk a koktélparadicsom, a barack és a narancs aduásznak számított. Szerintem érdemes lehet visszaemlékezni milyen ízeket kívántál nagyon és megpróbálni azokat adni. Persze ha a vaníliás karika vagy Eszterházy torta volt, akkor azért csak okosan.

Egy év távlatában azt tudom mondani, hogy nem volt olyan rögös ez az út, mintha kétszer ilyen rögös lett volna, de a legnagyobb szükségem a türelemre volt az biztos. Kísérletezzetek bátran és figyeljetek a babátok reakciójára!

img_2624.JPG

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://momentsofmine.blog.hu/api/trackback/id/tr3014364261

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása